Erpegowe techniki: fishing

Fishing to sympatyczna i dość prosta technika, która polega na tym, że MG zadaje współgraczom otwarte pytania dotyczące aktualnej w fikcji sytuacji. W ten sposób MG zachęca graczy do wzięcia udziału w tworzeniu elementów fikcji. W pytaniu zawarte jest często jakieś założenie (presupozycja), a graczka / gracz w swojej odpowiedzi mówi o okolicznościach tego założenia.

Wcześniej ta technika pojawiła się w Mountain Witch z 2005 roku, ostatnio w Apocalypse World i różnego rodzaju hackach opierających się na AW. Nie wiem, kiedy i skąd ja się jej nauczyłam, nie jest to zresztą istotne. Pewnie wiele moich koleżanek i kolegów stosuje ją w tej czy innej formie albo się z nią spotkało, wiele z nich jednak jej nie zna: dla was właśnie jest ten tekst.
Kilka przykładów:

  • Prince przemawia właśnie przed tłumem swych wyznawców. Jej ciało zbroczone jest krwią, po tym jak poderżnęła jednemu z nich gardło. Orchid, jak się poznaliście z Prince?
  • Boo, przed twoim szpitalikiem czeka trzech ludzi w mundurach Nbeke. Czym podpadłaś samemu watażce?
  • Cybelle, kiedy szłaś przez targ, Look udał, że cię nie zauważa. Dlaczego cię unika?
  • Fido, co jest nie tak z jedzeniem, które sprzedajesz?
  • Hammer, komu w swoim gangu nie ufasz, Ploverowi czy Amni? Dlaczego uważasz, że zdradzi?

Na naszą wirtualną wędkę łowimy odpowiedzi graczek i graczy. Ich odpowiedzi są naszą inspiracją, paliwem do improwizacji, czymś, co możemy (i powinniśmy!) wykorzystać od razu, już teraz! Presupozycja to jakiś fakt w grze, który już zaistniał, ustawił postać w określony sposób, jest to nieodwołalne. Od gracza / graczki zależy natomiast odpowiedź, dodanie kolejnych faktów, wskazanie, co jest dla nich interesujące.

Boo, przed twoim szpitalikiem czeka trzech ludzi w mundurach Nbeke. Czym podpadłaś samemu watażce?
Wczoraj przywleczono do mnie Dog Heada, dziurawego jak rzeszoto, a ja odmówiłam leczenia go.

Taka odpowiedź to zaproszenie: gracz/ka sam/a daje mi pole do zadania kolejnych pytań. Sam/a stawia postać w trudnej sytuacji i w świetle reflektorów jednocześnie. I to jest super.Mogę dostać też inną odpowiedź: „Za cholerę nie wiem, czego ode mnie chcą. Nie wystarczy, że grzecznie płacę haracz?”. Wydawałoby się, że ta odpowiedź jest słabsza. Ale nie jest, bo stały się tu ciekawe rzeczy. Po pierwsze, niezależnie od odpowiedzi, coś się właśnie wydarzyło. Może Boo rzeczywiście nic nikomu nie zrobiła, ale ludzie Nbeke i tak czekają na nią na zewnątrz (to jest fakt). Po drugie, odpowiedź Boo powiedziała nam trochę o niej samej: że uczciwie do tej pory opłacała się watażce (to nowy fakt).  Zanim będę musiała zdecydować, czego chce od niej Nbeke, minie jeszcze kilka chwil.

Fishing jest szczególnie dobry przy improwizacji, kiedy nie planujemy wydarzeń przed grą, nie mamy scenariusza. Zadawanie tego typu pytań po pierwsze jest dobre na rozpęd. Jeśli jesteś osobą, której trudno jest improwizować bez czegokolwiek na starcie, fishing jest bardzo pomocny, dzięki temu dostaniesz coś, z czym będziesz mogła / będziesz mógł pracować. Oprócz tego fishing zwiększa wpływ graczy/ graczek na sesję, przyzwala i zachęca do współpracy, równiej dzieli wkład w sesję między MG i graczki / graczy.

Ta technika oczywiście działa nie tylko w Apocalypse World, z którego wzięłam imiona i przykłady. Można zastosować fishing podczas gry w innych sceneriach i systemach:

  • Pod świątynią właśnie sprzedawani są niewolnicy. W tej chwili licytowany jest drogi ci mężczyzna. Kim on jest?
  • W podrzędnym barze przysiada się do ciebie dziewczyna o smutnych oczach, której zwykle starasz się unikać. Dlaczego jej unikasz?
  • Kiedy cię zobaczył, syn wodza zagryzł zęby, a jego kłykcie pobielały zaciśnięte na głowni miecza. Co mu zrobiłaś?
  • Symbol na jej sukni jest taki sam jak na twoim ubraniu – co on oznacza?
  • Tutejszy mag nigdy nie przyjmuje zapłaty w pieniądzach. Czego sobie życzy za swoje usługi?

Komentarze: 6

Komentarze są wyłączone.

Pewna miła osoba zwróciła moją uwagę, że warto wspomnieć też o Lady Blackbird (2009, pol. 2012), skoro ta gra została wydana po polsku. W LB fishing jest podany jako sposób prowadzenia tej gry.

A co z odpowiedzią : „Nie wiem. Ty jesteś MG, ty wymyśl”? :)

    Nie wiesz, dlaczego jesteś ścigany? To żaden problem. Właśnie ustaliłeś kolejny fakt, czyli „postać jest ścigana, ale nie wie, za co”. Mogę pomyśleć o tym, że zrobiłeś coś pod dominacją, że zrobił to ktoś podobny do ciebie itd.

    A jeśli chodzi ci o „ty wymyśl, nie zamierzam dokładać nic do gry” – to cóż, na brak chęci współpracy pomoże tylko rozmowa z współgraczem, z ewentualnym rozejściem się. Pytania nie żądają wysublimowanej odpowiedzi, chwila odpowiedzi nie jest męcząca, prawie wszystko wchodzi i pasuje. A jak gracz nie chce dookreślić faktów na temat swojej postaci, to ryzykuje, że to, co wymyśli MG, będzie fajne dla MG zamiast dla gracza.

    Ach, i przy okazji: to jest pytanie do postaci, nie do gracza :)

Taki sposób grania doskonale kształtuje 1) samą rozgrywkę, uczestnicy czują, że są w tym świecie i on żyje, bo w końcu sami go kształtują

2) rozwija nasze um. interpersonalne (sztuka zadawania pytań to bardzo trudna rzecz i trzeba ją ćwiczyć i ćwiczyć 😉

[…] próbą zmierzenia się z Apocalypse Engine inaa Harper style. Polecam przy tym tekst o wędkarstwie na […]

[…] / Mon­ster­he­arts – dwie wspa­niałe gry, mnó­stwo tech­nik (pisa­łam nie­dawno o fishingu). Warto dostrzec, jak ten sam rdzeń mecha­niczny prze­kłada się na inną fik­cję, inne […]

Copyright © 2017. Powered by WordPress & Romangie Theme.