Nie będzie mnie na sesji! Co robić?

Zdarza się czasem tak, że grupa, która regularnie gra w dłuższą lub krótszą kampanię, ma problemy zebrać się w komplecie. Czasem można granie odłożyć w czasie, ale jeśli taka sytuacja powtarza się częściej, pojawia się chęć na grę w okrojonym składzie – gra w trzy osoby (przy dwóch osobach lepiej zagrać w coś zaprojektowanego dla dokładnie tylu osób) nadal ma sens. Zazwyczaj musimy rozwiązać problem, co zrobić z postacią gracza czy graczki, których nie będzie na sesji. Poniższe rozwiązania mogą być łatwiej aplikowalne do gier z tradycyjnym podziałem MG-gracze oraz trybem, gdzie skupiamy się na przygodach, a nie na życiu pomiędzy nimi.

Możliwe rozwiązania:

1. Inny gracz przejmuje tę postać / MG przejmuje tę postać

Gdy wiecie, że kogoś może zabraknąć, wspólnie z tą osobą omówcie (choćby telefonicznie, mailowo), jakie są kompetencje zastępczyni / zastępcy. Czy postać może zginąć / być ranna? Jak mniej więcej należy nią kierować? Weźcie pod uwagę, że ta osoba będzie musiała odpowiadać za mechanikę dodatkowej postaci i może to być obciążające i/lub być wyzwaniem dla niej. Ważne: zastępczyni powinna być uczciwa wobec graczki, postaci, fikcji, zasad gry.

2. Bohater ma inne zajęcia

Postać zostaje wykluczona z przygody przez jakiś wypadek losowy: jest chora, wyjechała gdzieś, ma ważne sprawy na mieście, zajmuje się czymś nieistotnym albo robi coś, czym normalnie zajmuje się poza przygodami (np. ratowaniem swojego małżeństwa).

Dobrze jest ten element wprowadzić później lub wcześniej (gdy gracz wróci do gry) w jakiś sposób do fikcji. Pewnym problemem może być to, że wprowadzenie tej postaci do gry może wymagać bardziej lub mniej szczegółowego uzasadnienia fabularnego (a nie zawsze chcemy się na tym skupiać). Starajcie się, żeby powód wykluczenia był łatwy do zaakceptowania przez gracza / graczkę.

3. Postać pojawia się, jest opisywana, ale jej działania nie mają wpływu na fikcję: atakuje koboldy, ale ich nie trafia, a koboldy rewanżują się jej tym samym.

W tej sytuacji gracz może włączyć się do gry w dowolnym momencie, problemem może być mała wiarygodność (w końcu postać na nic nie ma wpływu) i / lub poczucie niekompetencji postaci

4. Kamera nie obejmuje postaci

Postać nie jest opisywana. Teoretycznie jest gdzieś w okolicy, ale nie definiuje się tego. Prawdopodobnie podróżuje z grupą, ale traktuje się ją jako niedostępną: nie można jej na przykład wysłać na przeszpiegi. Korzyścią jest to, że postać w dowolnym momencie może się pojawić w fikcji jako działająca.

5. Postać wykonuje questa

Quest jest powiązany i istotny dla scenariusza. Gdyby gracz był na sesji, mógłby się tym zająć jakiś BN lub grupa musiałaby się rozdzielić. Na następnej sesji gracz dostaje informację, co osiągnęła jego postać, a on może to bardziej szczegółowo opisać.

6. Postać była nieobecna

MG kończy sesję cliffhangerem. Na następnej sesji jej postać nagle pojawia się w okolicy BG, a graczka przedstawia (być może z pomocą pozostałych graczek, które wiedzą dokładniej, co się działo na sesji i co będzie bardziej spójne), co jej postać robiła w tym czasie.

Uwaga: To działa dobrze wtedy, gdy masz / macie pewność, że graczka będzie na kolejnej sesji.

Możliwości jest wiele, z każdą z nich wiążą się inne konsekwencje. Warto dostosować ten wybór do preferencji grupy, okoliczności wypadnięcia gracza oraz konkretnej gry.

Dziękuję MaWro za inspirację.

Komentarze: 1

Komentarze są wyłączone.

Copyright © 2017. Powered by WordPress & Romangie Theme.