Nostalgia za Warhammerem, cz. 1

Dopadła mnie nostalgia za Warhammerem. Warhammerem, w jakiego nigdy nie grałam, Warhammerem z moich wyobrażeń. Takim-jaki-powinien-być.

Miła foczka ma swojego Warhammera, trochę innego niż ja. Z naszych połączonych mocy powstał nowy Warhammer. Na silniku Apocalypse World.

Nasz Warhammer powinien mieć małe niemieckie miasteczka z domkami z muru pruskiego. Powinien mieć złodziei, żebraków, nierobów i robotników, którzy dają tu sobie radę (albo nie). Ludzie są przekupni (por. WFRP, ed pol, s. 69) i kłamliwi, klasa społeczna jest bardzo ważna (Galeria Bohaterów, s.15). Chodzi o przetrwanie – i taniec, i śpiew. A Chaos jest odległym zagrożeniem i pokusą.

Cechy

przemoc, spryt, przetrwanie, chaos, klasa społeczna.

Przepaść społeczna to różnica między klasami społecznymi.
Przykład: Żebraczka (klasa społ. -2) próbuje wymusić całusa na przechodzącym szlachcicu (klasa społ. +2), co oznacza, że rzuca na -4. Jeśli nie uda jej się wyplątać z całej sytuacji, będziemy mogli rzucać w nią pomidorami na rynku.

Ruchy podstawowe

działanie pod presją (+przetrwanie), zagroź przemocą (+przemoc), przejmij siłą (+przemoc) [jak w Apocalypse World]

Kiedy przekupujesz kogoś lub manipulujesz, rzuć+przepaść społeczna. Możesz wydać karl-franze, by dodać 1 za 1 do rzutu (max +3). Postać niezależna w przypadku sukcesu poprosi cię o coś i jeśli obiecasz, zrobi to, co chcesz.
Na 10+ tylko tyle. Czy zrobisz to później, to twoja sprawa (i konsekwencje).

Na 7-9 ona wybiera:

  • dorzuć jeszcze 1karl-franza
  • wisisz przysługę
  • już teraz daj jej gwarancję spełnienia obietnicy.

W przypadku porażki złapano cię z ręką w nocniku.

czytanie sytuacji/osoby, rzuć+spryt (+1 gdy wykorzystujesz odpowiedź MC) [podobnie jak w AW]:

  • na co muszę zwrócić uwagę?
  • co jest największym zagrożeniem w tej sytuacji?
  • czego on/ona/ono chce, żebym zrobił/a
  • jak mogę się wywinąć
  • jak wejść do/ wyjść z?
  • czy ta osoba mówi prawdę?
  • kto kontroluje sytuację?

Ruchy dodatkowe

Kiedy nie masz pieniędzy i próbujesz przeżyć, powiedz MC, w jaki desperacki sposób chcesz zaspokoić swoje podstawowe potrzeby i rzuć+przetrwanie. Na 10+wybierz 2, na 7-9 wybierz 1:

  • nie cierpisz z głodu (w przeciwnym razie masz -1 do wszystkich następnych rzutów, póki się porządnie nie najesz),
  • nie zastawiasz czegoś w lombardzie (w przeciwnym razie możesz odkupić to za 1karlfranz później)
  • nie zachowujesz się jak żebrak (w przeciwnym razie zmniejsz swoją klasę społeczną o -1 do czasu uzyskania jakichkolwiek pieniędzy).

W przypadku porażki cierpisz z głodu oraz dostajesz 1ranę (ppanc).

Kiedy desperacko potrzebujesz pieniędzy, powiedz MC, do czego się nadajesz (wybierz cechę). MC powie ci jakie zajęcie jest w tej chwili dostępne (adekwatnie do twojej klasy społecznej i wybranej cechy). Na 10+ zarabiasz 1karl-franza. Na 7-9 zarobisz 1karl-franza, jeśli… (MC poda ci szczegóły).

Jeśli masz umrzeć, możesz rzucić+chaos, jeśli chcesz. W przypadku sukcesu bogowie Chaosu mają cię na oku. Mogą wydać swoje zatrzymania na ciebie, żebyś zrobił to, co chcą i dać ci do tego +1 – albo MC wykona przeciwko tobie tak mocny ruch jak tylko chce, jeśli się nie zgodzisz.

  • Na 10+ nadal żyjesz. Bogowie Chaosu zatrzymują 1.
  • Na 7-9 nadal żyjesz. Bogowie Chaosu zatrzymują 3.
  • W przypadku porażki jesteś naznaczony przez Chaos. Nadal żyjesz, ale zostajesz potwornie okaleczony (zmasakrowana noga, brak oka itp): dostajesz -1 do dowolnej cechy (możesz wybrać klasę społeczną, jeśli chcesz).

W następnej scenie jesteś wyleczony (wymaż wszystkie 4 obrażenia) i znajdziesz się w sytuacji, która nie grozi ci śmiercią.

Kiedy widzisz coś potwornego (prawdopodobnie związanego z działaniem Chaosu), rzuć+Chaos. Na 10+ luz. Na 7-9 wybierz 1:

  • twoje ciało reaguje gwałtownie. MC powie ci jak.
  • Bogowie Chaosu mają na ciebie 1 zatrzymanie
  • dostajesz -1 do następnego rzutu.

Sprzęt i pieniądze

1karl-franz to:

  • jedzenie i miejsce do spania przez tydzień, jeśli nie masz zbyt dużych wymagań
  • 1 normalna łapówka
  • 1 zwykły sprzęt (np. dobra patelnia, nóż, pałka, zwykłe ubranie, buty)
  • 1 dzień podróży
  • zapłata za 1 tydzień pracy
  • wizyta u medyka

2karl-franze to:

  • zwykła broń
  • skórzany pancerz
  • tarcza (z okuciami)
  • przybory do pisania

3-4karl-franze to:

  • koń
  • narzędzia rzemieślnicze

Szumowina – klasa postaci

plate49

Imiona:
Godhardt, Bruno, Heinz, Ehrmann, Friedrich
Astrid, Barbara, Greta, Janna, Renata

Wygląd:
schorowane ciało, żylaste ciało, wychudzone ciało, pobliźnione ciało, blade ciało
arogancka twarz, ospowata twarz, przestraszona twarz, poważna twarz, poobijana twarz

Profesja:
rajfur, żebrak, oprych, porywacz zwłok, gladiator

Cechy: [+1 do dowolnej cechy, oprócz klasy społ.]
przemoc -1 spryt +1 przetrwanie+1 chaos =0 //klasa społ -2
przemoc +1 spryt -1 przetrwanie+1 chaos =0 //klasa społ -2

Ruchy, wybierz 1:

Niezauważalna wśród swoich: Ludzie znaczniejsi od ciebie nie zadają sobie trudu w odróżnieniu cię od innych żebraków, rajfurów i oprychów i tym podobnych. Rzuć+chaos. Na 10+ całkowicie unikasz konsekwencji, na 7-9 ktoś cierpi za ciebie.

Sekrety: Nikt na ciebie nie zwraca uwagi, ty widzisz wszystkich. Kiedy spotykasz kogoś, kogo uznasz za istotnego (ty decydujesz), rzuć+ spryt. Na 10+ wiesz coś kompromitującego na temat tej osoby, na 7-9 wiesz, ale brałeś w tym udział. Jeśli wykorzystasz ten fakt (tylko raz), rzuć tak, jakbyś był równy tej osobie (przepaść społ=0).

Nieczysta walka: kiedy przejmujesz siłą, rzuć+spryt zamiast rzucać+przemoc.

Widziałam gorsze rzeczy: Kiedy widzisz coś potwornego, to tak jakbyś rzucił 10+.

Skaza chaosu: Dostajesz +1chaos.

Ekwipunek:
ubranie, buty, nóż, 2karl-franze

[Hx do rozpisania później]

Ten hack nie powstałby bez tych, co przede mną, czyli: Apocalypse World, Monsterhearts, Dungeon World, Saga of the Icelanders oraz Warhammera 1ed i Galerii Bohaterów.

 

 

 

Komentarze: 14

Komentarze są wyłączone.

Poprawić te angielskie wstawki (roll, 4hity) i będzie cudownie :)

Gdybyś zamiast „gry” napisała scenariusz, ktoś mógłby zagrać, a tak ciągle potrzeba scenariusza :)

    Wieść gminna niesie, że do AW nie potrzeba scenariuszy 😉

    To jest dopiero początek. Plan jest taki, żeby z playbooków i ruchów fabuła wychodziła sama bez scenariusza. Wyobrażam sobie, że jak nie zdasz ruchu na pracę, to na szybko mamy questa, a jak zdasz to ty mi powiesz, na co tę forsę wydasz. A prędzej czy później tej forsy zabraknie, więc motywacja nie zniknie. Jak w AW.
    Przy okazji: jak masz sugestie na jakieś kolejne ruchy, czy to podstawowe, czy peryferyjne, a najlepiej do klas postaci, to poproszę.
    I przy okazji – creditsy należą się też foczce!

Po co „próbować przeżyć, gdy nie ma pieniędzy”, skoro można „desperacko pieniędzy potrzebować”?

    Bo jeśli masz porażkę w rzucie na desperackie pozyskiwanie pieniędzy, to tu nie ma drugiego rzutu. Poza tym możesz być leserem i nierobem i odmówić pracy i desperackiego poszukiwania pieniędzy. Ale dobra uwaga, przyjrzę się.

      Dlaczego nie? Jak go przegnali kijami od stolarza Alberta, to może zajść do bednarza Dominika 😛
      A w próbie przeżycia to ciężko wybrać coś innego niż ucieczkę od śmierci głodowej.

        Jeżeli jest porażka w rzucie i MC wykonuje tak mocny ruch jak chce (czyli: stolarz Albert wali cię kijem po grzbiecie (1rana) i krzyczy, że nie chce cię tu więcej widzieć. Co robisz?), to zanim rozliczymy tę sytuację, to jeszcze chwilę to potrwa. Do bednarza Dominika nasz bohater trafi już z odpowiednią opinią. Może być też tak, że na porażce nie ma roboty adekwatnej do umiejętności naszego bohatera, a czas mija.

        Próba przeżycia to taki ruch ostateczny, zmieniam w związku z tym cechy. Teraz Szumowina ma bazowo przetrwanie+1, co by potrafił wyżywić się odpadkami. 

        Widzę, że trzeba poprawić „umierasz z głodu” na „cierpisz z głodu”. Do tego dodam „w przypadku porażki cierpisz z głodu oraz dodajesz 1ranę (ppanc)”.

          Wiesz, ale MC może też zrobić ruch tak miękki jak zechce :>

          Ja bym połączył oba ruchy:
          Kiedy despe­racko potrze­bu­jesz utrzymania, powiedz MC, do czego się nada­jesz. MC powie ci jakie zaję­cie jest w tej chwili dostępne (ade­kwat­nie do two­jej klasy spo­łecz­nej). Poświęć dzień na pracę i rzuć+przetrwanie. Na 7+ zarobiłeś na posiłek i wybierz 1:
          – uczciwa robota – zrobiłeś swoje (+1 do następnego rzutu na poszukiwanie utrzymania)
          – szybka robota – nie tracisz całego dnia
          – pokutna robota – Bogo­wie Cha­osu tracą 1 zatrzymanie
          – ciężka robota – 1karl-franz, ale jesteś wykończony (-1 do wybranej cechy póki nie odpoczniesz)
          – „u szwagra” robota – 1karl-franz, ale wisisz przysługę
          – podejrzana robota – 1karl-franz, ale ktoś ma cię na oku
          – parszywa robota – 1karl-franz, ale otrzymujesz 1 ranę
          – plugawa robota – 1karl-franz, ale Bogo­wie Cha­osu zatrzy­mują 1
          – podwójna robota – wybierz dwa, ale -1 do następnego rzutu na poszukiwanie utrzymania
          Na 10+ dostajesz dodatkowego karl-franza
          Na 6- cier­pisz z głodu – dosta­jesz 1ranę (i wybierz 1, bo mój WH nie jest tak plugawy ;))

A może zamiast wymyślać od nowa koło i pisać cokolwiek… po prostu zagrać w Warhammera? Tak jak FFG/GW przykazał?

    Brakuje mi Warhammera o ściślej określonej tematyce i jakimś motywie przewodnim, nie tak, że siadając do gry mogę dostać cokolwiek: i miasteczkowych łotrzyków, i fanatyków walczących z Chaosem, i dungeon crawl, i śledztwo/intrygę w wyższych sferach. A ja nie chcę cokolwiek – i nie każda z tych opcji jest dla mnie „prawdziwym” Warhammerem.

Można umówić się, że chce się sesję w tym konkretnym klimacie i zrobić wspólnie z MG postacie pod taką rozgrywkę. Po prostu.

Copyright © 2017. Powered by WordPress & Romangie Theme.