Poza strefą komfortu: Kopalnia Phandelvera, sesja 0 [spoilery]

Poza strefą komfortu: Kopalnia Phandelvera, sesja 0 [spoilery]

Okazuje się, że o 4 nad ranem mam Disadvantage w rzutach na Wisdom. Kiedy więc bladym świtem DeZet zaproponował, żebym poprowadziła D&D5e… nie miałam żadnych szans.

I tak oto prowadzę kampanię Zagubiona Kopalnia Phandelvera. Więcej jeszcze: uczę się prowadzić D&D5e, a w między czasie mam ekspresowy kurs obsługi Roll20 (Dynamiczne Światło: nienawidzę cię!).

Ustalenia z sesji 0

Technikalia

  • Gramy przez discorda (głos) i Roll20 (mapki, czat). Bez video.
  • Gramy na discordzie erpeżkowni, sesje są dostępne do słuchania, nagrywane na prywatne potrzeby.

Komunikacja

  • BHP: Lines&Veils (Granice i Zasłony, narzędzie od Rona Edwardsa). (Na Roll20 mamy tokenik od tego).

Granica — ktoś informuje, że nie chce, żeby jakiś motyw się pojawiał. Respektujemy to i nie wprowadzamy do fikcji. Jeśli trzeba, cofamy sytuację i/lub robimy przerwę.
Zasłona — ktoś informuje, że chce przysłonić jakiś motyw. Motyw się pojawia, ale nie jest dokładnie opisywany albo robimy wyciemnienie i wracamy do sceny chwilę w fikcji później. Gradacyjne!

  • Stały termin (wiecie kiedy)
  • Gramy kiedy są wszyscy, jeśli przepadną dwie sesje pod rząd, trzeba to obgadać. Proszę informować o spóźnieniach czy nagłym że kogoś nie ma. Jeśli kogoś nie ma i nie poinformował, to możemy zagrać bez tej osoby.
  • Proszę się komunikować, czego osoby chcą, bo nie czytam w myślach (na szczęście dla wszystkich).
  • Każdy z graczy zna mechanikę dedekową lepiej ode mnie, proszę mi pomagać i poprawiać mnie.
  • Będzie szło powoli, uczę się.
  • Rzuty są jawne. Karty postaci są jawne dla wszystkich. Gracze nie mają sekretów przed innymi (ale postacie mogą mieć).

Mechanika

  • Śmierć jest na stole. Nawet, gdybym chciała, nie będę w stanie ratować postaci (bo nie umiem).
  • Staramy się grać by the book (biorąc pod uwagę, że podręcznik to toolset).
  • Tak, postacie mają Traits, Ideals, Bonds, Flaws.
  • Jeśli chcesz, możesz napisać historię postaci — czytam pierwsze 50 słów, zmieścicie się.
  • Inspirację każdy może dać innemu graczowi, wchodzi w kolejnej scenie po przyznaniu.
  • Czy awans może wejść podczas sesji? Będziemy myśleć, kiedy to się stanie.
  • Feat Lucky — tak, możesz wziąć, jest przegięty i podważa zasady inspiracji, na twoją odpowiedzialność.

Założenia

  • Motywacja: postaci obchodzi Phandalin i okolice.
  • Moduł ignoruje, kim są BG, postaram się coś z tym zrobić.
  • Moduł zakłada wiele Faerunowych organizacji, ale ich nie opisuje, więc będę na bieżąco je wymyślać na podstawie tego, co zapisano w scenariuszu.
  • Postacie są wieśniakami z tych okolich [wieś Nowinka niedaleko Neverwinter].
  • Wstępnie: drużyna to ludzie: druid, mag, wojownik.
  • Będzie trochę komediowo.
  • Chciałabym sporo fikcji, sytuacji i opisów, nie tylko „to ja rzucam na trafienie”.
  • Wreszcie: będzie zajebiście!

Dużo tego, nie spodziewałam się, że tyle ustaleń zrobiliśmy w ciągu nie wiem, 1,5h. Liczę, że będzie chemia między graczami. Trochę mnie stresuje to połaczenie, że będę prowadzić osobom znacznie młodszym i z mniejszym erpegowym doświadczeniem, które jednocześnie mają znacznie więcej doświadczenia i znajomości dedeków. Strasznie to fajne. Żałuję, że nie udało mi się finalnie ściągnąć do gry jakiejś dziewczyny (graczka, która była na sesji 0, odpadła niestety).

Życzcie mi powodzenia.

PS. Skąd wziął się termin sesji 0? Termin jest nowy, obserwuję jego obecność w ciągu ostatnich 2 – 3 lat, co się stało, skąd to się wzięło?


Reader Comments

  1. Historia” sesji zerowej — https://​thealexandrian​.net/​w​o​r​d​p​r​e​s​s​/​4​1​2​6​2​/​r​o​l​e​p​l​a​y​i​n​g​-​g​a​m​e​s​/​t​h​o​u​g​h​t​-​o​f​-​t​h​e​-​d​a​y​-​e​v​o​l​u​t​i​o​n​-​o​f​-​s​e​s​s​i​o​n​-​z​ero. Przy czym, jak sam Alexandrian wspomina — pomijając formalizowanie terminologii — jest to pomysł stary pewnie jak RPG. Lata temu umawialiśmy się najpierw na robienie postaci i pogadanie o świecie gry i działo się to przed faktyczną pierwszą sesją. Tylko nikt z nas nie nazywał tego „sesją zero” tylko „będziemy robić postacie”. 😉

  2. Jeśli te organizacje, o których mowa to Zhentarim, Harfiarze, Szmaragdowa Enklawa i Zakon Rękawicy to ich charakterystykę, profil działalności i motywacje można zazwyczaj znaleźć w materiałach do AL (nie w przygodzie, tylko w paczce z zasadami). Nie czytałem co prawda LMoP, ale te cztery organizacje przewijają się przez większość gotowców, więc zgaduję…

What do you think?